دسته بندی محصولات

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

بازارچه کالای ایرانی:

لی مانس خودروهای مسابقه ای

با خودروهای lemans آشنا می‌شویم در ادامه می‌توانید ما را دنبال نمایید .

 

به گزارش تالاب در این زمان که از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۹۳ ادامه یافت، بعضی از سریعا ترین و قویترین خودروهای مسابقه ای تاریخ در مسابقاتی همانند لومان حاضر شدند. سرعت بالا، صدای نهیب زیبای پیشرانه و جذابیت بصری این خودروها به حدی بود که تعداد زیادی از کسانی که به مسابقات اتومبیلرانی علاقه نداشتند نیز به مشاهده لومان بروند. در این مقاله سعی داریم تا پیروز ترین پلت فرم های زمان طلایی رده C مسابقات راکه در زمان مذکور حکمرانی میکرد، معرفی کنیم.

 

پورشه ۹۵۶

پورشه ۹۵۶ و فرزند خلفش یعنی ۹۶۲، بدون شک پیروز ترین پلت فرم زمان طلایی رده C مسابقات بودند که توانستند ۷ بار به مقام قهرمانی برسند. در این میان ۶ پیروزی پیاپی بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ شاید یکی از بزرگترین حکمرانی های تاریخ بر پیست لومان باشد. ۹۵۶ همچون پایه و زمینه این پلت فرم نکات مثبت زیادی داشت که از جمله انها میتوان به استحکام و دوام بالای قطعات، وزن سبک، ضریب پسای اندک و از همه ی مهم تر قیمت پایین اشاره کرد. همین قیمت پایین و دوام بالا واسطه شد تا تیم های خصوصی متعددی ۹۵۶ و سپس ۹۶۲ را خریداری کنند و به نحوی عرصه را بر سایر شرکت کنندگان تنگ کنند.

 

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

 
نحوه قرارگیری راننده در ۹۵۶ به گونه ای بود که اجازه حضور در مسابقات آمریکای شمالی را نیافت، به همین علت با بعضی تغییرات در کابین و بهبود مشخصات فنی و آیرودینامیکی، ۹۶۲ زاده شد. با آن که درسال های پایانی و افول رده C، پورشه نتوانست دیگر با ۹۶۲ به مقام قهرمانی دست یابد ولی بازهم همین دوام و قیمت مناسب واسطه شد تا در مسابقات حضوری پررنگ داشته باشد.

حمید حامی: ممنوع‌الکار نبودم، تعلیق بودم!
خواندن

 

 

جگوار XJR-9

موفقیت پورشه با دو مدل ۹۵۶ و ۹۶۲ درسال های متوالی واسطه شد تا سایر خودروسازان بطور جدی درس بگیرند و با خودروهایی استثنایی وارد عرصه شوند. نخستین صف شکن در لومان را باید جگوار XJR-9 دانست که درسال ۱۹۸۸ به حکمرانی ۶ ساله پورشه ها خاتمه داد.

 

 

جگوار برای مدت ها بطور رسمی از مسابقات استقامت دور مانده بودو در این زمان فقط از تیم های خصوصی با فراهم آوردن امکانات و پیشرانه و متعلقات فنی حمایت می‌کرد. با این حال تیم TWR در کنار تونی ساوثگیت و مدیران جگوار بر آن شدند تا بالاخره یک خودروی بی نقص رابه مسابقات بفرستند و پیروز شوند.

 

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

ماشین های مسابقه ای لی منس

در انتها XJR-9 درسال ۱۹۸۸ راهی میدان شد و لومان را فتح کرد. در آن زمان جگوار حالات مالی باثباتی نداشت و به همین خاطر پیشرانه ۷ لیتری آن را بر زمینه نظیر ۵.۳ لیتری خودروی خیابانی XJS بنا کرد. موفقیت XJR-9LM واسطه شد تا جگوار همکاری خود با TWR را ادامه دهد و مدلهای XJR-11 و XJR-12 را بسازد که دومی توانست درسال ۱۹۹۰ لومان را مجددا فتح کند اما مضمون قابل دقت تساهل پذیری و توانمندی پلت فرم XJR ها بود که در انتها واسطه شد تا TWR آن را برای ساخت خودروهای تیم های دیگری همانند پورشه و نیسان نیز تغییر دهد.

 

 

سائوبر C9

درسال ۱۹۸۷ مرسدس بنز تلاش کرد تا بازگشتی موفقیت آمیز به مسابقات استقامت داشته باشد. حاصل این تلاش در همکاری مرسدس بنز با تیم سوئیسی سائوبر و ماشین C9 بود که توانست درسال ۱۹۸۹ در لومان به قهرمانی دست یابد.

 

خواص مرزنجوش و نحوه استفاده از آن
خواندن

 

سائوبر مرسدس C9 بر زمینه پلت فرم نه عمده پیروز C8 ساخته شد که نتوانسته بود در میانه دهه ۸۰ در مقابل خودروهای پورشه حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال تساهل پذیری بالای پلت فرم C8 واسطه شد تا نظر مدیران مرسدس بنز برای سرمایه گذاری روی آن جلب شده، همکاری مرسدس و سائوبر شکل بگیرد.

 

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

 

در ابتدا مرسدس بنز و سائوبر همکاری خودرا مخفی کردند و به همین علت در پیشرانه های پیش نظیر C9، نام مرسدس بنز حک نشده بود. با این حال از سال ۱۹۸۷ و با حضور علنی این اتومبیل، همکاری مرسدس بنز و سائوبر نیز علنی شد ودر سال ۱۹۸۸ نیز نخستین موفقیت با کسب مقام دوم کلی، به دست آمد. افزون بر این، در آن سال نیز C9 اجازه حضور در مسابقات را نیافت تا آن که در انتها درسال ۱۹۸۹ به مقام اول نائل شد.

 

 

مزدا ۷۸۷B

شاید یکی از تاریخی ترین پیروزی ها در مسابقات لومان را باید موفقیت مزدا درسال ۱۹۹۱ دانست. مزدا ساختارشکن ترین تیم در لومان را رهبری میکرد که افزون بر ملیت ژاپنی، از نظر فنی نیز بسیار ناب بود. مضمون مخصوصاً مزدا اما پیشرانه های روتاری ونکل آن بود که از نظر فنی استثنایی بودند. مزدا کار خود با این پیشرانه ها را درسال ۱۹۸۸ و با ارائه مدل ۷۶۷ شروع کرد.

 

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

بعدها پروژه نخست ۷۶۷ با تغییراتی به ۷۸۷ و مزدا ۷۸۷B بدل شدند. پیشرانه روتاری این اتومبیل تنها ۲.۶ لیتر حجم داشت اما قدرتی معادل ۹۰۰ اسب بخار ساخت می‌کرد که برای کارایی بهتر در مسابقات، به ۷۰۰ اسب بخار محدود شده بود. برخلاف شروع ناامید کننده مزدا در مسابقه سال ۱۹۹۱، در انتها به لطف مصرف سوخت پایین ۷۸۷ و عملکرد بینظیر آن و اگرچه مشکلاتی که برای سائوبر C11 پیش آمد، مزدا توانست به مقام قهرمانی دست یابد.

شناخت مزایا و معایب جیلی امگرند ۷
خواندن

 

 

۷۸۷ به قدری در مسابقه بی نقص عمل کرد که حتی نیازی به عوض کردن قطعات اصلی در آن حس نشد و فقط راننده اصلی آن یعنی هربرت شدیدا دچار گرمازدگی شد!

 

 

 

پژو ۹۰۵

آخرین خودرویی که توانست در خلال قوانین مسابقات رده C به مقام اول دست یابد، پژو ۹۰۵ بود که در حقایق تنها نماینده پیروز فرانسوی ها در مسابقات دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی قلمداد می شد. پژو ۹۰۵ افزون بر پیروزی در مسابقات سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳، رکورد حداکثر سرعت در پیست لومان را با حداکثر سرعت ۴۰۵ کیلومتر در ساعت شکست.

 

 

همین رکوردشکنی واسطه شد تا مسئولان برای بهبود ایمنی، مسیر مستقیم اصلی پیست را تغییر دهند تا دیگر رسیدن به چنین سرعت هایی امکانپذیر نباشد. شروع کار از سال ۱۹۸۸ و با همکاری دو تیم پژو و تالبوت شروع شد.

 

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

عکس هایی از ماشین های مسابقه ای لی منس

 

تالبوت که در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط پژو بر پایه شرکت های سیمکا، ماترا و روتس «هیلمن و سایر پدران پیکان» که از کرایملر خریداری شده بودند، احداث شده بود؛ حضوری پیروز در مسابقات رالی و اتومبیلرانی را سنجیدن کرده بودو پژو نیز درصدد بود تا از این تجربیات به نفع خود بهرهگیری کند. دو نظیر ۹۰۵ برای حضور در دو فصل ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ ساخته شد. نظیر اول دماغه ای شبیه به تولیدات آن زمان پژو همانند ۳۰۶ و ۴۰۵ داشت، اما نظیر دوم ظاهری فضایی و شبیه به سایر خودروهای کلاس رده C در ابتدای دهه ۹۰ داشت.

 

 

درباره نویسنده

از سال 1384 در زمینه‌ی طراحی سایت و خصوصا سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا فعالیت می‌کنیم. امید است بتوانیم در بازارچه آنلاین کالای ایرانی خدمات ارزنده و برازنده شعور شما عزیز فرهیخته برایتان فراهم نماییم.